Την Πέμπτη η Madonna έχει γενέθλια. Σχεδόν κάθε χρόνο τα θυμάμαι. Όταν το 1988 ήταν τα τριακοστά της γενέθλια είχα διαβάσει κάτι που με πείραξε πολύ, ότι δηλαδή γέρασε, ότι οι γυναίκες στην ποπ έχουν ημερομηνία λήξης (τα 30) κι ότι σίγουρα θα αποσυρθεί μιας και είχε βγει καινούρια φουρνιά ανταγωνιστριών [όπως οι 16χρονες Tiffany & Debbie Gibson, ή η νεότερή της και arch-rival τότε Whitney Houston - ακόμα και για την Μαρτίκα έγραφε].
Λίγα χρόνια μετά, το ‘92 το Smash Hits ξέγραφε για χιλιοστή φορά τη Madonna με διάφορα ‘Oi Grandma!’ [ακόμη πιο μετά την εποχή των Spice Girls θα της έδινε το παρατσούκλι 'Old Spice']. Στα μέσα των ‘90ς, (τότε που η καριέρα της είχε «τελειώσει στ’ αλήθεια αυτή τη φορά») ελληνική εφημερίδα την αποκαλούσε «γριά κότα χωρίς το ζουμί» [λες και ήταν 60 χρονών, 37 ήταν!]
Το '95 είχε ήδη "παραγκωνιστεί" απ’ τις νεότερες M. Carey και Janet Jackson, ενώ με το που έκλεισε τα 40 υπήρχαν φήμες ότι παρατούσε την ποπ μουσική για πιο adult contemporary ακούσματα, για να ανταγωνιστεί την τότε arch-rival Celine Dion [η Μαντόνα απάντησε σ΄ αυτό με το Ray of Light]. Και βέβαια μετά ήταν οι 16χρονες Britney & Christina, μετά η φρέσκια μίμος Gwen Stefani, μετά η Shakira, η Beyonce. Όλες ήταν νεότερες και όλες ήταν η Νέα Μαντόνα. [και την περασμένη βδομάδα η Rhianna δήλωσε πως θέλει να γίνει η "μαύρη Μαντόνα".]
Την Πέμπτη η Μαντόνα γίνεται 49 και το αν της φαίνεται ή όχι είναι το τελευταίο που έχει σημασία. Σημασία έχει ότι κουβαλάει μαζί της αυτό το μυαλό που την έκανε Νο1 για σχεδόν 25 χρόνια. Και μ’ ένα νέο δίσκο έτοιμο για το φθινόπωρο αποδεικνύει σε όλους τους άσχετους που την ξέγραφαν κατά καιρούς λόγω της ηλικίας της [ακόμη κι όταν ήταν μόλις 30!] ότι, τελικά, ήταν όντως άσχετοι. [Ευκαιρία για τις αγαπημένες μου live εμφανίσεις από συναυλίες της διανθισμένες με κουφά αποκόμματα απ’ το αρχείο μου]
1) Holiday [Like a Virgin Tour, 1985.] Η πρώτη περιοδεία της. Γεμάτη γκέτες, σταυρούς και περίεργα ‘80ς κουρέματα και ντυσίματα τα οποία εν πολλοίς αυτή καθόρισε. To Holiday, μια πραγματική μουσικοχορευτική ΓΙΟΡΤΗ. “Now put your hands together…And get up off your seats… (δείχνοντας τη γιαγιά της στο κοινό) ”That goes for you too grandma!” Ο διάττων αστέρας ‘Μαντόνα’ είχε έρθει για να μείνει.
2) Open Your Heart [Who’s that Girl tour, 1987, την εποχή που έλεγες ότι δεν μπορεί να γίνει πιο πετυχημένη]. Το live του κομματιού είναι βασισμένο στο βίντεο-κλιπ, η Μαντόνα είναι η slut που χορεύει αισθησιακά σε κλαμπ αλλά νικάει η αγνή πλευρά του εαυτού της και χορεύει με τον πιτσιρίκο.
3) Like a Virgin [Blond Ambition tour 1990] H περίφημη masturbation σκηνή για την οποία πήγαν να τη συλλάβουν. Φοβερή εκτέλεση με ανατολίτικη παραγωγή.
4) Like a Prayer [Blonde Ambition tour, 1990.] Σε τέλειο ρεμίξ (και στην αρχή medley με το τραγούδι στο οποίο συνεργάστηκε με τον Prince). Ντυμένη στα μαύρα φορώντας έναν τεράστιο σταυρό. Φοβερά δυναμική εκτέλεση σ’ ένα σκηνικό σκοτεινό που φωτίζεται με εκατοντάδες κεριά. Πριν από 17 χρόνια, τέλη Αυγούστου εκείνη η συναυλία μεταδόθηκε ζωντανά από τη Βαρκελώνη σ’ όλη την Ελλάδα από την τηλεόραση του Αντ1 – με τον σχολιασμό του Ιωσήφ Αβραάμογλου. (Τι βραδιά!)
5) Justify My Love [Girlie Show, 1993] Εικαστικά συναρπαστική εμφάνιση, το τραγούδι παίζει στην ρεμίξ εκδοχή του William Orbit πολλά χρόνια πριν συνεργαστούν στον Ray of Light δίσκο. Εκπληκτικό. [Απ’ την ίδια συναυλία, παρόμοιο αλλά και τελείως διαφορετικό: Bye Bye Baby. Ντυμένη σαν τη Μαρλέν Ντίντριχ παρουσιάζει το πικάντικα αστείο σόου με τα αγόρια και τα κορίτσια, ένα πανέξυπνο μεταμοντέρνο καμπαρέ, μια απ’ τις πιο αγαπημένες μου στιγμές της.]
6) Fever [Girlie Show, 1993.] Κάθε κίνηση είναι μελετημένη στην εντέλεια και ταιριάζει με τα ηχητικά εφέ. Στην πασαρέλα με δυο ημίγυμνα μοντέλα με σλιπάκια, άψογη χορογραφία, ενδεικτική της Sex περιόδου της. Και στο τέλος χάνεται στις φλόγες. Οι θεατές που είναι μπροστά απ’ τη σκηνή μοιάζουν απαθείς: ούτε χέρια στον αέρα, ούτε χορός – όταν είσαι σε απόσταση αναπνοής απ’ το σόου της Μαντόνα κάθεσαι απλώς με ανοιχτό το στόμα και κοιτάς μαρμαρωμένος, σα χαζός.
7) Drowned World [Drowned World tour, 2001.] (έτσι ξεκινάει η συναυλία). Οκ, ήμασταν μπροστά-μπροστά στη σκηνή, σχεδόν πρώτη σειρά [στο Βερολίνο, 21 Ιουνίου ‘01] και περιμέναμε ανυπόμονα όταν όλα σκοτείνιασαν. Διαστημικοί κατάσταση: διάφορες οθόνες τρεμόπαιξαν, ασαφείς ήχοι ακούστηκαν, χορευτές εμφανίστηκαν από παντού. Το άτομο Μαντόνα, που μέχρι τότε υπήρχε μόνο εικονικά στη φαντασία μου ως το άθροισμα εκατοντάδων διαφορετικών περσόνων υπήρχε στ’ αλήθεια και το περιμέναμε να πεταχτεί από κάποιο σημείο της σκηνής, χωρίς να ξέρουμε από πού θα μας έρθει. Και, ξαφνικά, μέσα στο σκοτάδι, ανάμεσα στους καπνούς βλέπω τη φιγούρα για την οποία τόσα είχα δει/διαβάσει/ακούσει, τη Μαντόνα με τη φυσική της, επιτέλους, υπόσταση, να πλησιάζει προς το μέρος μας και να ανυψώνεται αργά και ηδονιστικά. Είναι αυτονόητο, ήταν η πιο έντονη στιγμή της ζωής μου.
8) Frozen και Sky Fits Heaven [Drowned World Tour, 2001.] Σχεδόν back to back και στη συναυλία αυτά τα δύο τραγούδια αποτελούν μέρος της ‘τίγρης και δράκος’ ενότητας που ήταν και η πιο εντυπωσιακή στη συναυλία. Στο Frozen [με το ρεμίξ των Stereo MCs] οι οθόνες φτιάχνουν το πιο τέλειο, ποιητικό σκηνικό - όλη η σκηνή είναι ένας σκοτεινός παράδεισος κι η Μαντόνα με μαύρα μαλλιά και το πιο τεράστιο φόρεμα που έχει βάλει ποτέ (που βγαίνει κιόλας) ‘χορεύει’ πολεμικές τέχνες. Το υπερθέαμα συνεχίζεται (και γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακό) με το Sky Fits Heaven, οι ιπτάμενες χορογραφίες του οποίου απλά ΔΕΝ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.
9) Vogue [Re-invention Tour, 2004.] Ένας πανκ αναγεννησιακός πίνακας, ένας καταιγισμός καθαρόαιμων ποπ εικόνων και ήχων. Δεν την αποκαλούν για πλάκα Βασίλισσα της Ποπ.
10) Future Lovers [Confessions Tour, 2006] Έτσι ξεκινάει η συναυλία και βγαίνει η Μαντόνα στη σκηνή, εν μέσω πανικού. Μια ντισκομπάλα κατεβαίνεικατεβαίνεικατεβαίνει, στέκεται για λίγο – και ξαφνικά ανοίγει. Απ’ τα καλύτερα openings συναυλιών της. (Η παραγωγή του τραγουδιού στο δίσκο ήταν βασισμένη στο I Feel Love. Σ’ αυτό το live η Μαντόνα το τραβάει στα άκρα μπλέκοντας το τραγούδι της μ’ αυτό της Donna Summer.)
11) Live to Tell [Confessions Tour, 2006.] Η πολυσυζητημένη σκηνή με τη σταύρωση, οπτικά εκπληκτική, ένα φως που τυφλώνει. Γι’ αυτό είναι κορυφαία η Μαντόνα εδώ και τόσες δεκαετίες: ποτέ δεν παίζει τα τραγούδια όπως είναι, πάντα τα ντύνει θεατρικά και πάντα βάζει άλλες μουσικές εκτελέσεις, τελείως διαφορετικές απ’ αυτές του δίσκου. Εδώ δένει την κλασική της μπαλάντα με samples που είχε χρησιμοποιήσει κάποτε κι ο Dj Shadow, κάνοντας το Live to Tell δέκα φορές πιο ενδιαφέρον μουσικά.
13 comments:
Χε, χε κι εγώ θυμάμαι τις αμέτρητες φορές που την είχανε ξεγράψει. Τους καημένους, νόμιζαν ότι Madonna plays by the rules. Pop today, gone tomorrow. 'Εφτιαξε τους κανόνες για τον εαυτό της. Είναι εντυπωσιακό όμως πως κατάφερε να επιβιώσει και δεν καταστράφηκε από τις καταχρήσεις όπως τόσοι άλλοιστη θέση της. Φαντάσου δύναμη χαρακτήρα.
Με το που άρχισα να σε διαβάζω, τα μάτια μου γίνανε ΝΑ με το μπαρδόν cause i couldn't stop.
Ήρθε και έδεσε τώρα το γλυκό με την Madonnίτσα μας, ένας έρωτας γεννιέται.
:)
Μια ζωή η αδερφή μου μου έλεγε νευριασμένη σχεδόν "μα γιατί δεν είσαι λίγο σαν την Madonna?!?!" επειδή είμαι λεών (ντοιιινγκ)και τέσπα, παρά τις ανελέητες προσπάθειες της, παρέμενα ένα πολύ αθώο και ντροπαλό παιδάκι.
Madonna δεν ήθελα να γίνω παρά μόνο να βρεθώ στο ίδιο χώρο με εκείνη.
Ααααχ [early] happy birthday κοριτσάρα μας. :D
overdose πληροφοριών που διεγείρουν μνήμες και αναμνήσεις. Μεγάλωσε η Μαντόνα, μεγαλώσαμε κι εμείς μαζί της και είμαστε ακόμα εδώ, λίγο πιο ώριμοι αλλά πάντοτε με την ίδια παιχνιδιάρικη διάθεση. Μπράβο για ένα ακόμα καταπληκτικό ποστ εντεκούκο!
Πολύ καλό το ποστ, once again :)
Όπως φάνηκε, η M έφτιαξε τους κανόνες με τους οποίους έπαιξε όχι μόνο αυτή αλλά και σχεδόν όλο το ποπ σταρ σύστεμ. Καθόρισε τα πάντα από την αρχή, παρόλο που την ξεγράφαν συνεχώς για την Tiffany ή την Debbie Gibson!
(lol@ μετάφραση του Holiday!)
Ειδική σημείωση για την εισαγωγή του "Why it's so hard" στο Girlie Show :P
Αχχχ εντεκα, οταν γραφεις για την Veronica Electronica (;> u know), το κανεις τοσο τελεια που θελω να σου σκασω ενα φιλι... Δε θα αφησω τιποτα ασχολιαστο...
1)Holiday. Δεν εχει υπαρξει περιοδεια που να μην το εχει πει... Αναμφισβητα τραγουδι σταθμος.. Το λατρευουμε ως one&only στην κατηγορια του.. (γιατι σαφως η Madonna εχει πολυ καλυτερα τραγουδια).....
2)Like a Virgin. Συμφωνω και μονο για την masturabation σκηνη και ολο οτ publicity και το σαλο...("i am an american citizen...")
3)Like a prayer. Καλα μιλας σοβαρα? ειχε παιξει ζωντανα κιολας ελληνικο καναλι τη συναυλια?... ουτε καν.. Παντως να προσθεσω και την καταπληκτικη εμφανιση που εκανε προσφατα στο Live Earth τραγουδωντας το ιδιο τραγουδι σε ενα super uptempo mix με τους Gogol Bordello.. Νομιζω η καλυτερη εμφανιση ολου του Live Earth..
4)"όταν είσαι σε απόσταση αναπνοής απ’ το σόου της Μαντόνα κάθεσαι απλώς με ανοιχτό το στόμα και κοιτάς μαρμαρωμένο"... ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ... και το χα απορια να φανταστεις παλια..χαχαχ.........
5)Btw, ρουλα μαντονα οντως εχουν μερικα -αμυδρα- κοινα σημεια..... Ηρωικη στιγμη για ολους τους Ελληνες Madonna Fans η συνεντευξη που ειχε δωσει στη Ρούλα το 96 (evita era)....(-"Το 1995 ήταν μια δυσκολη χρονια για σας. Τι επιθυμειτε να σας φερε το 1996? -Αμμμ.... θελω να εχω λιγο περισσότερο χρόνο να περνω με την κόρη μου).....
6)Dronwed World. Για μενα -που το ειδα μονο απο ντιβιντι- αναμφισβήτητα μια απο τις 10 εμπειριες ζωης να εχεις δει αυτη την περιοδια που ανεβασε αρκετα ψηλα τον πηχυ εκτοτε στις περιοδειες.... αλλά και στις εμφανίσεις εγχώριων ελληνίδων -απολύτων- σταρ......(θα ξεχάσω εγώ το latin medley στο Ρεξ, γενάρη του 2002, αυθεντικό clopy paste..)..(Ε μα υπερβάλλω?)
7) Sky fits heaven.... Ενα τραγούδι που πέρασε απαρατήρητο για πολλούς (οχι τους σκληροπυρηνικους φυσικα), που κοινώς ήταν ένα filler song μεσα στο album, εεε αυτό το πηρε στην περιοδεία και μετά μας αφησε με ανοιχτό το στόμΑΑΑΑΑΑΑΑ.....
8)2086... Μαθημα μουσικής, ιστορία - Κεφάλαιο: Pop, ενότητα: Vogue........ και χωρίς κουβέντα.......
........ οκ.. προσθετω και αλλη μια αγαπημενη εμφανιση +ολες αυτες που ειπες.... Impressive Instant στη Drowned World... Σα να σου κανουν ενεση xctasy..... (γιατι δεν εγινε single αυτο το τραγουδι μου λες? μου λεει κανεις, οεο?.......).....
Και μια απορια εντεκα που θελω να συζητήσουμε εκτενώς όταν θα βρεθούμε απο κοντα, αλλα μεχρι τοτε σε αφηνω να τη διαλογιστείς εδώ:
-Τι θα γινει οταν η Μαντόνα πεθάνει?
τη Madonna την βαριέμαι πολύ. αλλά μερικά τραγούδια της τα γουστάρω τρελά.
Πάντως αυτό το post σου είναι μπεεεεεξαιρετικό. Βγάζει μπεεεξαιρετικά την πόρωση για την Madonna που έχουν πάρα πολλοί.
:-))
το fever το σκότωσε λίγο..
αν και ουδέποτε τη συμπάθησα, τα σόου της ομολογουμένως είναι εξαιρετικά.
γεια σε όλους, θενκς που εμπλουτίσατε το ποστ.
να πως πέρασε λοιπόν τα γενέθλιά της χτες: [από τη sun]
Madge gives her pals some gip.
I NEVER thought that MADONNA would spend her 49th birthday with a bunch of gipsies.
But the Queen Of Pop — who has millionaires BRAD PITT, GWYNETH PALTROW and STELLA McCARTNEY as friends — slummed it on her big day yesterday with a traveller-themed bash for 20 close pals.
And Madge and husband GUY RITCHIE laid on fab entertainment at their country pile in Wiltshire.
The singer splashed out on The Devil’s Horsemen to lay on an equestrian show. The troop travel the UK dressed in medieval-themed costumes to perform jousting shows.
I imagine her manicured lawn will be in in an awful state today.
Madge must have taken inspiration from new best pal EUGENE HUTZ, from gipsy punk band GOGOL BORDELLO.
I hear Eugene teamed up with Russian gipsy act THE KOLPAKOV TRIO to get guests dancing until dawn. [ωχ]
It’s amazing to think she’ll be 50 next year.
As I told you earlier this week, Madonna is planning to put on a special gig at New York’s Central Park to celebrate.
Εκτακτο ανακοινωθέν: Ο homosapiens έχασε σήμερα τη σκυλίτσα του. Τραβάτε όλοι να πείτε μια γλυκιά κουβέντα στο παιδί.
www.h0m0sapiens.blogspot.com
Έντεκα, μερικές φορές αναρωτιέμαι πόσα δωμάτια έχεις αφιερώσει στα περιοδικά... Εδώ εγώ κρατάω 20 - 30 το χρόνο και κοντεύω να βγω εκτός σπιτιού.
Α, και ωραίο post.
ibt, το μυστικό είναι να μην κρατάς περιοδικά (με ελάχιστες εξαιρέσεις) αλλά αποκόμματα...
:)
enteka, καλά εσύ έχεις άψογο αρχείο!
1. σαφέστατα πλέον μια από τις σημαντικότερες γυναίκες του 20ου αιώνα. Σκεφτείτε μόνο τη θέση που είχαν οι γυναίκες στη μουσική αλλά και στο Χόλλυγουντ πριν τη madonna. Ποια ήταν η πετυχημένη τραγουδίστρια της εποχής πριν από τη Madonna, η pat benatar, η joan jett?
Με το αλάνθαστο ένστικτο και το ανυπέρβλητο ταλέντο της στις business, και στο να φέρνει στο προσκήνιο, προσαρμοσμένη στα μέτρα της, όποια Underground τάση ήθελε, ήταν η πρώτη γυναίκα που απέκτησε δικό της label, αστρονομικό συμβόλαιο, ΔΥΝΑΜΗ, για να ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες αργότερα, όχι μόνο στη μουσική αλλά και στον κινηματογράφο [θα'παιρνε τωρα 20 εκ / ταινία η sandra b*****k αν δεν υπήρχε η madonna? δύσκολα..] Γι'αυτό και εκνευρίζομαι όταν ακούω γυναίκες να την απορρίπτουν αψήφιστα [πχ ως ατάλαντη, που δεν είναι και καθόλου παρεμπιπτόντως, μια χαρά είναι η φωνή της πλέον..]
anyway, respect για το ποστ 11, καιρός ήταν [νομίζω στο είχα ζητήσει κιόλας παλιότερα..]
Α, και το holiday είναι φυσικά ένα από τα 20 καλύτερα singles ever..
2.για τα περιοδικά κ τα αποκόμματα.. μη μου το χαλάτε τώρα που μετά από χρόνια και χρόνια ξεκίνησα εκκαθάρριση αρχείου κι έχω πετάξει σχεδόν τα πάντα [αυτές τις στίβες av και lifo είμαι στο τσακ να πάρω την απόφαση να πετάξω και τότε θα'χω πλήρως ελευθερωθεί..]
Post a Comment