Δόθηκε τις προάλλες το Turner Prize, το μεγάλο βρετανικό βραβείο για τη σύγχρονη Τέχνη. Αν και θα με αποσχολήσουν αυτοί που κατά καιρούς έχουν προταθεί και ΔΕΝ έχουν κερδίσει (συνήθως αυτοί έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον κι απ’ τους νικητές) δεν μπορώ να μην σταθώ στην Tomma Abts, που με την προχτεσινή της νίκη έγινε η πρωτη (!) γυναίκα ζωγράφος που κέρδισε στην ιστορία του 22χρονου θεσμού. Η γερμανογεννημένη ζωγράφος πήρε το βραβείο απ’ τα χέρια της Yoko Ono.
(Σχετικό ποστ του Art Attack. Επίσης: Χορταστικό ρεπορτάζ του BBC που περιλαμβάνει βίντεο-απόσπασμα απ’ τις ειδήσεις, καθώς και εικόνες και ήχους απ’ τα έργα των τεσσάρων φετινών υποψηφίων)
έργο της φετινής νικήτριας Tomma Abts
Όλοι οι υποψήφιοι από το 1984 μέχρι σήμερα είναι εδώ. Από αυτούς που δεν κέρδισαν επέλεξα τους έντεκα καλλιτέχνες –και τις αντίστοιχες δουλειές τους- που μ’ αρέσουν πιο πολύ.
1) Gilbert & George - Red Morning Trouble [uh-oh λάθος, τελικά το πήραν το '86]
2) Patrick Caulfield - After Lunch
3) Lucian Freud - Portrait of Francis Bacon
4) Richard Hamilton - Just What Is It that Makes Today's Homes So Different, So Appealing?
5) Mona Hatoum – The Mexican (εγκατάσταση)
6) Tacita Dean - bubble-house (εγκατάσταση-βίντεο)
7) Sam Taylor-Wood - five seconds
8) Jane & Louise Wilson - rolerslots (εγκατάσταση-βίντεο)
9) Tracey Emin - My Bed (εγκατάσταση)
10) Jake & Dinos Chapman - Great Disasters of War
11) Derek Jarman - ταινίες, βίντεο αρτ, εικόνες.
Δείτε ένα απ' τα βίντεο-κλιπ που γύρισε για τους Smiths. The Queen is Dead
ΑΝΤΙ-TURNER
Το καλύτερο όμως είναι το αντι-Turner βραβείο που έδωσαν το 1994 οι KLF (ως K-Foundation) στην Rachel Whiteread, η οποία λίγα λεπτά πριν είχε κερδίσει και το κανονικό Turner Prize.
Στις αρχές του 1993 η μυστηριώδης ομάδα K-Foundation άρχισε να βάζει πανάκριβες, ολοσέλιδες διαφημίσεις στις μεγάλες αγγλικές εφημερίδες δίνοντας ομιχλώδεις διαταγές όπως ABANDON ALL ART NOW! Ακολούθησαν τηλεοπτικά σποτάκια που προειδοποιούσαν για το τέλος της Τέχνης προσθέτοντας Stand By For Major Art-History Announcement.
Οι KLF (το πρωτοποριακό ηλεκτρονικό συγκρότημα που είχε διαλυθεί λίγα χρόνια πριν μετά από απανωτές ποπ επιτυχίες -What Time is Love, 3 AM Eternal, Justified and Ancients κ.α.) είχε πολλά λεφτά για ξόδεμα -και για κάψιμο όπως αποδείχτηκε αργότερα. Στις αρχές του 1994, αφού ηχογράφησαν το Cera Cera, ένα τραγούδι για την Τέχνη το οποίο δεν έχει ακουστεί ποτέ και πρόκειται να κυκλοφορήσει σε single την πρώτη Δευτέρα μετά την επικράτηση της Παγκόσμιας Ειρήνης, ανακοίνωσαν τα σχέδιά τους για το K-Foundation.
Guerilla-art, ξαφνικές Δράσεις, κρυφά έργα Τέχνης και τέλος, η μεγάλη αναζήτηση για τον Χειρότερο Βρετανό Καλλιτέχνη, δηλαδή μια παρωδία του Turner Prize. Όμως τα λεφτά που χάριζαν οι KLF στον «νικητή» ήταν τα διπλάσια (40.οοο λίρες) απ’ τα χρήματα του Turner Prize (20.000 λίρες). Ο κόσμος ψήφισε και λίγες ώρες πριν την απονομή του Turner Prize το βραβείο για τον χειρότερο καλλιτέχνη ανακοινώθηκε στην τηλεόραση με διαφημιστικό σποτ.
Εκείνο το απόγευμα η Rachel Whiteread κέρδισε και τα δύο βραβεία. Πήρε με πολύ χαρά το Turner, αλλά φυσικά αρνήθηκε το K-Foundation. Τότε οι KLF έτρεξαν έξω από την Tate Gallery (Tate Britain σήμερα) όπου δινόταν ζωντανά το Turner, κάθισαν στα σκαλιά με τις 40.000 λίρες και δήλωσαν ότι θα περιμένουν την Rachel Whiteread να βγει να πάρει τα χρήματα εντός πέντε λεπτών, αλλιώς θα τα έκαιγαν.
Έχω δει τη σκηνή σε ντοκιμαντέρ για την Brit-Art και είναι ξεκαρδιστική: το πεντάλεπτο κόντευε να τελειώσει όταν άνοιξε ξαφνικά η πόρτα του Μουσείου και, σαν σίφουνας, η Whiteread κατέβηκε τις σκάλες, άρπαξε τα χρήματα και εξαφανίστηκε πάλι μέσα στην Tate.
Σήμερα, 12 χρόνια μετά, ο Bill Dummond των KLF δηλώνει: «Όλοι νόμιζαν ότι χρησιμοποιούσαμε τα λεφτά μας για να κάνουμε ένα statement για την Τέχνη, ενώ στην πραγματικότητα χρησιμοποιούσαμε την Τέχνη μας για να κάνουμε ένα statement για το Χρήμα.»
Υλικό και πληροφορίες --> K-Foundation Awards
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
18 comments:
eixane kapsei ena ekatomyrio lires pou proorizontan gia videoclip h 8ymamai la8os?
teloioi!kai tote pou petagane aima apo gourounia sto koino tous, k nomizw itan sta brit awards pou eixan vgalei kati pseftika opla k pyrovoulousan...(akoma isxyrizontai oi idioi oti itan kanonika pyra!)
akoma 8ymamai se club, pitsirikas, na akouw tin pio call to arms arxi apo xoreftiko tragoudi:
"KLF, aha-aha!" kai na ginetai xamos apo katw..
ma gt den yparxoun pia tetoioi kallitexnes re gmt?
eida ena ntokimanter prin kati xronia sto channel 4 (nomizw) gia tous KLF k eixa kollisei..k dilwse sxetika enas sxoliastis oti pleon, einai justifies and ancient..
ps: me to krevati tis Emin eixe ginei XAMOS 8ymamai stin agglia, k oxi mono apo ta tabloids..
great work once again, enteka!
άσε, είναι τελείως μυθιστορηματική (ή κινηματογραφική) η ιστορία των KLF, με το ζόρι κρατήθηκα να μην επεκταθώ στο ποστ και βγω τελείως εκτός θέματος. [η εμφάνισή τους στα Brits που αναφέρεις είναι απίστευτη γιατί αντί να τραγουδήσουν το σουξέ τους ως είχε, βγήκαν μαζί με τους Extreme Noise Terror και του άλλαξαν τα φώτα]
:)
εύγε στους klf! το κακό είναι οτι τους ξέρω μόνο ονομαστικά και από το επεισόδιο στα brits. μόνο και μόνο για αυτό πρέπει να ναι πολύ καλοί! πα να τους ψάξω!
mpravo!
πολύ ενδιαφέρον. να προσθέσω για τα φετεινά τέρνερ πάντως ότι έλειπε το κάποιο κοντρόβερσι που θα έδινε δημοσιότητα είτε αυτό ήταν η παρουσία της μαντόνα [sad, i know...] ή ενός τρανσβεστάιτ γλύπτη [γκρέισον πέρι] ή έργων τέχνης που 'προκαλούν' είτε λόγω θεματολογίας είτε λόγω τεχνικής. έτσι γενικά φέτος το παμπλίσιτυ ήταν πολύ χαμηλό.
κατα τα άλλα μια πτυχή της βράβευσης της γερμανίδας [δεύτερης μετά τον τίλμανς] είναι το παρατεταμένο κόλλημα της βρετανικής ελίτ της σύγχρονης τέχνης με την continental european οπτική, θεματολογία κτλ. τάση που κρατάει αρκετό καιρό τώρα και επιβεβαιώνεται στην αποθέωση συγκεκριμένων καλλιτεχνών όπως ο ρίχτερ ή ο κιππενμπέργκερ αλλά και στις επιλογές των εκθέσεων ιδρυμάτων όπως [κυρίως] η tate modern [που επιλέγει για παράδειγμα το ρουμάνο Dan Perjovschi και όχι banksy, 'ορθά' κατα τη γνώμη μου], η whitechapel gallery κτλ.
σ' ευχαριστώ για την ανάλυση, όντως δεν έγινε μεγάλο θέμα, ίσως κουράστηκαν και τα μέσα να ψάχνουν για σκανδαλιστικές όψεις των βραβείων.
αγαπημένες μου στιγμές:
τηλεοπτικές: 1996, η Τρέσι Έμιν (σχετικά άσημη τότε) στην aftershow συζήτηση που ήταν πολύ μεθυσμένη κι έλεγε "i want to go to mummy", είχε μπανταρισμένο χέρι, τους έβρισε κι έφυγε.
Επίσης, η Μαντόνα όταν παρουσίασε την τηλεοπτική τελετή πριν μερικά χρόνια.
In site: η πρώτη έκθεση Turner Prize που πήγα που είχε τελικά κερδίσει η Gillian Wearing, που πολύ την εκτιμώ. / Εκείνη η χρονιά που ήταν όλο γυναίκες και είδα πρώτη φορά τις φωτογραφίες της S. T. Wood. / Tην ίδια χρονιά ο Κρις Οφίλι, αλλά και η Tacita Dean με το τέλειο βίντεο της. / Το περίφημο κρεβάτι της Έμιν στη μέση της αίθουσας. / Τα απίστευτα διπλά βίντεο των Αφων Wilson / Η αίθουσα με τα φώτα που αναβόσβηναν (του M. Creed) που ήταν από κοντά καλύτερα απ' ό,τι είχα ακούσει. / (και άλλα πολλά).
Α! Α! Και το τέλειο: ήμασταν με μια φίλη γύρω στο '97 στην αίθουσα και κοιτούσαμε τα έργα υποψηφίων (ήταν η πρώτη μέρα και είχε αρκετούς art celebrities) και μου λέει ξαφνικά "Ωχ δες εκεί, ο Francis Bacon".
Εν τω μεταξύ ο Bacon ήταν νεκρός για πάνω από πέντε χρόνια.
Κοιτάζω και δεν πιστεύω στα μάτια μου γιατί βλέπω όντως τον Francis Bacon να συζητάει με πολλούς ανθρώπους της Τέχνης στους οποίους αναγνώρισα τον John Maybury.
Λίγους μήνες μετά λύθηκε η απορία μας. Στο Love is the Devil, την βιογραφική ταινία για τον Bacon που γύριζε τότε ο Maybury πρωταγωνιστούσε ο D. Jacobi που έμοιαζε πραγματικά (μην πω ανατριχιαστικά) πολύ με τον ζωγράφο.
:)
να σου πω, το είδες ζωντανά το σόου της έμιν το 96? αν ναι σε ζηλεύω!!!
έχει περάσει εκείνο το σόου στην ιστορία της τέχνης, της τηλεόρασης, των σελέμπριτις κτλ κτλ . έχει τούρκικο αίμα η έμιν και τα κάνει αυτά... μ' αρέσει ήταν η εποχή της και ήταν ορίτζιναλ και μισώ όλους τους καριόληδες που χάρηκαν με την πυρκαγιά.
καλα τα φώτα που αναφέρεις του μάρτιν κρίιντ είχανε φάει το μεγαλύτερο κράξιμο απ' τα μίντια απ' οτιδήποτε άλλο. αντίθετα πολύ θετικά είχε γίνει δεκτή η δουλειά του γκρέισον πέρυ που μου άρεσε πολύ.
οι περισσότεροι turner prize entrants πάντως καταλήγουν μετά απο λίγα χρόνια στη συλλογή της tate britain.
έχεις δίκιο σε όλα. το ξέσπασμα της έμιν το είδα ζωντανό και ήταν τραγικό -ελάχιστα αστείο!
πάντως δεν μπορώ να σχολιάσω ότι καλλιτέχνες όπως ο Freud και οι G.&G. αν και υποψήφιοι πάνω από μία φορά, δεν κέρδισαν ποτέ...
Τέλειο, εμπνευσμένο ποστ! Μπράβο.
I liked your list too (not so sure abt Emin though). Και αυτό που λες για τον Freud είναι όντως απίστευτο...
μπράβο, έντεκα
οι g&g το πήρανε το 86 το τέρνερ πράιζ.
όσο για τον freud, δεν βραβεύουν τον 'καλύτερο', πιο αναγνωρισμένο κτλ κτλ αλλά αυτόν που λέει κάτι καινούργιο [για να το θέσω κάπως χοντροκομμένα].
fck, έχεις δίκιο!
[xilaren & chaca khan: να'στε καλά, toolman να ακούσεις οπωσδήποτε]
"δεν μπορώ να μην σταθώ στην Tomma Abts, που με την προχτεσινή της νίκη έγινε η πρωτη (!) γυναίκα-νικήτρια στην ιστορία του 22χρονου θεσμού" και "στην Rachel Whiteread, η οποία λίγα λεπτά πριν είχε κερδίσει και το κανονικό Turner Prize."
Χμμμ, μήπως η Αμπτς ήταν η 2η γυναίκα-νικήτρια λοιπόν; (Το έργο της δε μου αρέσει καθόλου, αλλά τα πάντα στην τέχνη είναι υποκειμενικά)
fck2, oni κι εσύ έχεις δίκιο. η whiteread όντως κέρδισε. τελικά, σύμφωνα με το BBC η Abts είναι η πρώτη γυναίκα ζωγράφος που κέρδισε το Turner Prize στα 22 χρόνια του θεσμού.
Δεν είχα ιδέα οτι ήταν οι KLF πισω από το K-Foundation..
WoW!
Πολυ ενδιαφέρον 11!
http://www.youtube.com/watch?v=p5mNzOtm24I
ημεροδρόμιο, θενκς
anonymous, το έψαχνα και δεν το έβρισκα, thank you whoever you are :)
excellent post, thank u
Post a Comment