Friday, February 29, 2008
Έντεκα (εκφυλισμένοι καλλιτέχνες)
είσοδος 30 pfennig
Το 1937 οι Ναζί κατέσχεσαν εκατοντάδες πίνακες μοντέρνας τέχνης Γερμανών και Αυστριακών καλλιτεχνών, αλλά αντί να τους κάψουν όπως καίγαν τα βιβλία, έκαναν κάτι πιο σατανικό! Αποφάσισαν να τους εκθέσουν σε μια τεράστια (και πολύχρονη) έκθεση με τίτλο Εκφυλισμένη «Τέχνη», προσφέροντάς τους, όπως νόμιζαν, στη δημόσια περιφρόνηση. «Ελάτε να δείτε τα αίσχη, την εκφυλισμένη εβραιοκομμουνιστική Τέχνη που ντροπιάζει τον ένδοξο λαό της Γερμανίας» έγραφαν οι γελοίες εφημερίδες.
Η μεγάλη έκθεση στο Μόναχο (που θα είχε ενδιαφέρον μια αναβίωσή της) περιείχε εκατοντάδες αριστουργήματα τα οποία ήταν κρεμασμένα με τρόπο (επίτηδες) χαοτικό – με σκοπό να γελοιοποιηθούν ενώ δίπλα τους υπήρχαν απαξιωτικές λεζάντες.
Είχα δει παλιότερα ένα ντοκιμαντέρ για την έκθεση, αλλά προχτές διάβασα κάτι πολύ αστείο που μ’ έκανε να θελήσω να ψάξω το θέμα (έμμεσο αποτέλεσμα του ψαξίματος είναι και αυτό το ποστ). Ανάμεσα στους πίνακες της έκθεσης ήταν και μερικοί πίνακες του κορυφαίου ζωγράφου Πιετ Μοντριάν. Μετά από λίγο καιρό, ντροπιασμένοι οι «επιμελητές» της έκθεσης αναγκάστηκαν να αποσύρουν τους πίνακες του, όταν συνειδητοποίησαν ότι ο Μοντριάν δεν ήταν Γερμανός (αλλά Ολλανδός!)
Περισσότερα για την έκθεση (αλλά και μεγάλο μέρος της λίστας των καλλιτεχνών που οι πίνακές τους διαπομπεύτηκαν, - αλλά οι ίδιοι είχαν χειρότερη τύχη, κυνηγήθηκαν, φυλακίστηκαν, απολύθηκαν).
Έντεκα απ’ αυτούς [οι εικόνες μεγαλώνουν σε άλλο παράθυρο]
Ernst Ludwig Kirchner
Paul Klee
Oskar Kokoschka
Wassily Kandinsky
Emil Nolde
Johannes Itten
Hans Richter
Max Ernst
Max Beckmann
Marc Chagall
Otto Dix
------------------------------------
+μετά
Θλιβερά Φαντάσματα: Ο Αδόλφος Χίτλερ και ο Αδόλφος Ζίγκλερ επισκέπτονται την έκθεση στα εγκαίνιά της [19/7/1937].
*Τι έγινε μετά την έκθεση: Στους καλλιτέχνες.
Ο Max Beckmann δραπέτευσε απ’ τη χώρα τη μέρα των εγκαινίων της έκθεσης. Ο Ernst Ludwig Kirchner αυτοκτόνησε τον επόμενο χρόνο. Ο Max Ernst αυτοεξορίστηκε στην Αμερική με τη βοήθεια της Peggy Guggenheim. O Paul Klee κατέφυγε στην Ελβετία κι έζησε πολλά χρόνια εκεί αλλά ποτέ δεν κατόρθωσε να πάρει την Ελβετική υπηκοότητα εξαιτίας του στίγματος «Εκφυλισμένος Καλλιτέχνης». Ο Otto Dix παρέμεινε στη Γερμανία, κρύφτηκε στην εξοχή κι άρχισε να ζωγραφίζει όμορφα τοπία φύσης για να μην προκαλέσει τις Αρχές. Στον Emil Nolde η υπηρεσία Πολιτισμού απαγόρευσε να ξαναγοράσει υλικά ζωγραφικής.
Όσοι παρέμειναν στη Γερμανία απολύθηκαν και δεν τους επιτρεπόταν να διδάξουν πουθενά, ενώ δεν ήταν σπάνιες οι επιδρομές της Γκεστάπο στο σπίτι τους και οι έρευνες για το αν συνέχιζαν να ζωγραφίζουν «εκφυλισμένους» πίνακες. Αν και κανείς δεν καταδικάστηκε σε θάνατο, όσοι απ’ τους καλλιτέχνες ήταν Εβραίοι και δεν πρόλαβαν να ξεφύγουν κατέληξαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
*Τι έγινε μετά την έκθεση: Στους πίνακες.
Μετά το τέλος της έκθεσης οι πίνακες ξεδιαλέχτηκαν και πουλήθηκαν σε δημοπρασία στην Ελβετία. Πολλοί πίνακες αγοράστηκαν από μουσεία, άλλοι από ιδιώτες συλλέκτες. Υψηλόβαθμοι Ναζί κράτησαν μερικούς πανάκριβους πίνακες για τους εαυτούς τους (!). Τον Μάρτιο του 1939 από τους πίνακες μικρότερης αξίας που είχαν απομείνει, η Πυροσβεστική του Βερολίνου [the irony!] έκαψε πάνω από τέσσερις χιλιάδες έργα.
O Κόκκινος Στρατός (μετά την πτώση του Ναζισμού) ήταν ο πρώτος που μπήκε στη Γερμανία και βρήκε εκατοντάδες αριστουργήματα θαμμένα σε υπόγεια. Οι περισσότεροι εμφανίστηκαν δειλά-δειλά τα επόμενα χρόνια στο Ρωσικό Μουσείο Ερμιτάζ. Οι πίνακες αυτοί (που κοσμούν μέχρι και σήμερα τις λαμπερές αίθουσες του μουσείου στην Αγία Πετρούπολη) στα ταμπελάκια τους έχουν όνομα καλλιτέχνη, τίτλο έργου, χρονολογία κι από κάτω γράφουν απλώς: «ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΑΓΝΩΣΤΗ».
-
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
16 comments:
Κι όμως υπήρξε μια "αναβίωση" της έκθεσης από το Los Angeles County Museum of Art, που είχε έρθει στο Βερολίνο την Άνοιξη 1992.
Το ιστορικο timing ηταν ολιγον τι ατυχες για τους συμπαθεις καλλιτεχνες.Μια εποχη που εσβηνε,δημιουργια,ζωη,δρομοι που εφευγαν,ενας Αδολφος που κατευθυνοταν με δυναμη προς τον αποηχο της φρικης,καθως η νεα πραγματικοτητα ξετυλιγοταν..
ggl, οι σκηνές απ' το bent φοβερές
basik, την είχες δει? είχαν βάλει και τα απαξιωτικά σλόγκαν στους τοίχους?
Σύμπτωση που ανάμεσά τους ειναι τόσοι πολλοί αγαπημένοι μου?... Θα με είχαν ρίξει στην πυρά λέμε...
ΦΟΒΕΡΟ!!
Και μόλις προχθές έβλεπα τον Πιανίστα! Τhanks, enteka (για μια ακόμα φορά).
καλησπέρα. έχεις πρόσκληση για ένα ακόμα ηλίθιο μπλογκοπαίχνιδο: http://popoculture.blogspot.com/2008/02/blog-post_2415.html
Ναι, έχω και τον κατάλογο. Είχαν προσπαθήσει μάλιστα να κάνουν και μια σύγκριση των δύο εποχών. Πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά.
απιστευτη και πραγματικα dada η φωτο με τον χιτλερ και τους ναζι και απο πισω σα λεζαντα το "nehmen sie Dada ernst! es lohnt sich"
agapw kokoschka
Ολοι αγαπημενοι... Μπραβο εντεκαρακι μου, ευχαριστω:-)
Η ειρωνεια ειναι οτι για πολλα χρονια το Βερολινο ηταν το σημαντικοτερο κεντρο μοντερνας τεχνης και σημερα ειναι η Λειψια! Εκει μαζευονται οι συλλεκτες σημερα απο ολο τον κοσμο και αγοραζουν, εκει χτυπα η καρδια του καινουργιου.
Μια πυρά μας αξίζει, εδώ που τα λέμε για να συνέλθουμε λίγο. Ειδικά εγώ.
σε φιλω και καλως σε βρήκα, φίλε μου
ριτς
Ανεπανάληπτη ομήγυρις! Οϋτε επίτηδες να το έκαναν οι Ναζί.
Λατρεύω τον Nolde!
ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Συλλαλητήριο για τη Μακεδονία στη Θεσσαλονίκη, την Τετάρτη 5 Μαρτίου 2008, στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην παραλία, στις 7 μ.μ., συγκαλεί το Ινστιτούτο Εθνικών και Κοινωνικών Μελετών «ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ», μετά από συνεδρίαση του Δ.Σ., υπό την προεδρία του Καθηγητή κ. Χρήστου Γούδη, για να απαντήσει στην επιχειρούμενη σκόπιμη παραχάραξη της Ιστορίας της Μακεδονίας, που προσβάλλει την ιστορική μνήμη των Ελλήνων και αποσκοπεί στην εθνική τους μείωση.
Το Δ.Σ. του Ινστιτούτου έλαβε αυτή την απόφαση μετά την κατάθεση των προτάσεων Νίμιτς και την απόρριψή τους από την συντριπτική πλειοψηφία του Ελληνικού Λαού.
Ανεξάρτητα από τη στάση και την απόφαση της πολιτικής ηγεσίας και των οργάνων της, που ασκούν την εξωτερική πολιτική της χώρας, το Δ.Σ. του Ινστιτούτου «ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ» θεωρεί χρέος του να στρατευτεί με όλες τις υγιείς δυνάμεις του τόπου για την αντιμετώπιση της σαφούς επιβουλής, και να διατρανώσει την άρνησή μας να αποδεχθούμε ταπεινωτικές λύσεις για τη χώρα και το λαό μας.
ΣΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ!!!
μα και τι υποκρισία όμως, πρώτα τους στιγμάτισαν καλά καλά και μετά κράτησαν τα ακριβά
(αυτο το σχόλιο πάνω από μένα, τι άσχετο!:):))
"η Πυροσβεστική του Βερολίνου [the irony!] έκαψε πάνω από τέσσερις χιλιάδες έργα."
Fahrenheit 451 comes alive. Άραγε σε τι θερμοκρασία να καίγονται οι πίνακες;
Post a Comment